Monday, May 12, 2008

Agensi pinjaman wang berlesen lagak Ah Long

KUALA LUMPUR 11 Mei - Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sedang menyiasat dan menjejaki agensi-agensi pinjaman wang berlesen yang disyaki menjalankan operasi perniagaan mereka seperti Ah Long.
Ia berikutan beberapa pendedahan media berhubung laporan Biro Pengaduan Awam MCA mengenai kekasaran dan peras ugut yang dilakukan oleh Ah Long terhadap mangsa mereka sebelum ini.

Difahamkan, siasatan dilakukan secara berperingkat-peringkat kerana terdapat lebih kurang 3,200 agensi peminjam wang yang berlesen serta berdaftar dengan kementerian tersebut ketika ini.

Pengerusi Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Micheal Chong yang mendedahkan perkara itu berkata, beliau dimaklumkan mengenai siasatan berkenaan melalui sepucuk surat yang diterimanya pada 5 Mei lalu.
"Surat bertarikh 24 April itu ditandatangani oleh wakil Ketua Setiausaha Bahagian Peminjam Wang dan Pajak Gadai kementerian tersebut.

"Surat itu antara lain meminta Biro Pengaduan Awam MCA menyerahkan laporan yang dibuat oleh mangsa Ah Long untuk siasatan dan tindakan mereka," katanya pada sidang akhbar di Wisma MCA di sini hari ini.
Micheal berkata, menerusi surat tersebut juga, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan memberitahu mereka mengambil berat laporan yang disiarkan media mengenai kekasaran Ah Long.

Menurutnya, kementerian khuatir sekiranya ada antara kekasaran dan peras ugut itu dilakukan oleh agensi peminjam wang yang berlesen serta berdaftar di bawah kementerian tersebut.
Justeru, katanya, Biro Pengaduan Awam MCA akan memberi kerjasama penuh dan buat permulaan sebanyak 20 kes melibatkan Ah Long bakal diserah dalam masa terdekat.

Jelasnya, 207 lagi kes Ah Long yang diterima bermula Januari hingga hari ini akan dihantar secara peringkat kerana Biro Pengaduan Awam MCA perlu meneliti laporan itu terlebih dahulu.

Tambahnya, pihak berkuasa dipercayai akan menggantung malah membatalkan lesen agensi peminjam wang terbabit sekiranya mereka didapati melakukan perkara negatif terhadap peminjam mahupun ahli keluarga mereka.

(Utusan Malaysia Online @ 12/5/08)

No comments:

Post a Comment