Sunday, June 15, 2008

Post saya di Blog MP Kota Belud: "KHAS BUAT YB DARD: Kerja-kerja menaiktaraf Skim Pengairan Tamu Darat"


GuNTaYK:-

YB DARD...sila rujuk jawaban kpd soalan Dato' di parlimen oleh MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI berhubung dgn perkara diatas. Skim pengairan tamu darat tersebut telah dimulakan pd 2006 dan dijangka siap pd 2008..ini bererti rakyat (pesawah) dari kg.taginambur hinggalah ke kg.tamu darat yg mana terlibat dgn skim tersebut telahpun 3 tahun tidak dapat mengerjakan sawah mereka kerana ketiadaan pengairan ke sawah mereka. Dari apa yg saya nampak setakat ini skim tersebut kurang daripada 50% siap.Ini disebabkan projek tersebut seringkali terbengkalai disebabkan empangan yg dibina di kg.taginambur seringkali dihanyutkan oleh air sungai yg deras. Ini mungkin disebabkan kontraktor yg dipilih utk menjalankan projek tersebut tidak ada kepakaran / kemahiran untuk mengendalikan projek seperti itu. Para pesawah yg terlibat juga sudah merasa perit dan susah hati kerana sudah sekian lama tdk dapat bersawah dan juga harga beras pulak sekarang ini tambah meningkat / mahal. Berdasarkan kpd prestasi yg lembab pihak kontraktor Skim /projek tersebut, berkemungkinan besar ianya tidak dapat disiapkan walaupun sehingga 2010.Masaalah ini benar2 merisaukan rakyat terutama pesawah di kwsn yg terlibat. Oleh itu rakyat di kwsn yg terbabit mengharapkan agar YB DARD dapat mengambil langkah proaktif & positif untuk mengatasi masaalah berhubung dgn penyiapan skim / projek pengairan tamu darat itu. Sebelum ini YB Dato' dahpun buat lawatan ke ldg getah di taginambur, apa kata YB Dato' buat lawatan pulak ke skim pengairan tamu darat untuk melihat sendiri setakat mana pencapaian kerja2 penaiktarafan skim itu setakat ini. Terima kasih!

GuNTaYK:-

Soalan Cepumas Utk YB DARD: Adakah juga pemilik2 tanah yg dilalui oleh skim pengairan tamu darat ini diberi pampasan kerana kawasan yg digunakan utk maksud skim pengairan ini telah diperlebarkan daripada yg sebelum ini??

YB_DARD: GuNTaYK, nanti saya carikan jawapannya.

jonp2:-

GuNTaYK, soalan Cepumas anda kepada YB DARD tu panjangkan juga kepada YB Herbert Timbun Lagadan, Kan dia tinggal dekat dengan skim pengairan tu...

GuNTaYK:-

Terima kasih YB DARD,kami berharap benar yg YB dapat mencari jawabannya demi untuk kebaikan rakyat yg terlibat dgn skim tersebut.Nampaknya ADUN N9 tdk pedulipun dgn masaalah yg dihadapi oleh rakyat di kwsnnya..jadi YB DARD lah tmpat kami mengadu. Ya salam jonp2..ADUN N9 tu susah skit nak berhubung dgn dia..mgkin dia takut nak ujudkan blog spt yg YB MP kita ini.Sebenarnya masaalah ini didepan mata ADUN N9..tapi dia mcm tdk peduli...sepatutnya & sebaik-baiknya ADUN N9 tu turun padanglah dan bagi penjelasan atau maklumat terkini tentang skim tersebut kpd rakyat yg terlibat, bukannya diam2 sahaja.Bagaimanapun kita harap agar ADUN N9 tersebut juga akan berbuat sesuatu spt yg akan dilakukan oleh YB DARD.Harap2 begitulah...!!

(dipetik dari blog MP Kota Belud - http://www.mpkotabelud.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment